Mindfulness conditietraining voor je psyche!

Niet mindful zijn kennen we allemaal. Dat zijn de momenten waarop we met onze aandacht even ‘weg’ zijn. Zoals je niet meer kunnen herinneren waar je je autosleutels gelaten hebt of terwijl je met de buurvrouw in gesprek bent in gedachten zijn bij de dingen die je allemaal nog moet doen of ….. er zijn legio voorbeelden te bedenken van niet mindful zijn. En iedereen zal er zeker een paar herkennen!

Mindful zijn is dan ook precies het tegenovergestelde. Namelijk met je lichaam, je denken en je emotie op precies dezelfde plek zijn. Tegelijkertijd en volledig bij dat wat je aan het doen bent. Verder is het van belang dat die aandacht een bepaalde kwaliteit heeft, namelijk je bent mild en vriendelijk aanwezig in dit moment. Dat klinkt heel eenvoudig en makkelijk (en eigenlijk is het dat ook). In het dagelijks leven blijkt dat nogal tegen te vallen. Vaak zijn we in de hectiek van de dag met onze aandacht elders, of we zijn wel met onze aandacht in het hier en nu maar zijn verre van vriendelijk of mild.

Een groot nadeel van ‘niet mindful’ zijn is dat je weinig greep hebt op je (innerlijke) leven omdat je er niet helemaal ‘bij’ bent op het moment dat het zich afspeelt. Hoe vaak ben je niet met je hoofd totaal ergens anders als met je lijf? Is je lichaam bijvoorbeeld je tanden aan het poetsen terwijl je hoofd aan het piekeren is over een moeilijke kwestie. Dit noemen we het func-tioneren op de automatische piloot.

Op de automatische piloot kunnen je gedachten op ingesleten patronen komen die bijvoorbeeld stress en onrust tot gevolg hebben. Het doorbreken van de automatische piloot helpt je meer greep te krijgen op je (innerlijke) leven en daardoor op een gezonde, stressbestendige en psychisch fitte manier in het leven te staan.

Om ervoor te zorgen dat je lichaam gezond is en blijft is het belangrijk dat je voldoende slaapt, gezond eet en voldoende beweegt. Een gezonde psyche in een gezond lichaam is wat we allemaal graag willen. We hebben niet altijd zeggenschap over onze lichamelijke gezondheid, wel kunnen we aan een aantal voorwaarden voldoen om ons lichaam (zo) gezond (mogelijk) te houden. En zo is het ook met onze psyche.

Mindfulness is eigenlijk conditietraining voor je psyche. Door iedere dag een beetje tijd vrij te maken voor mindfulness zorg je dat je psyche in een goede conditie blijft. Mindfulness leer je door training en oefening. Als je mindfulness wilt leren beoefenen, kun je je opgeven voor de 10 bijeenkomst durende trainingen die op 23 en 26 september 2016 starten bij Praktijk Ewalts in Wanssum. Voor meer informatie kijk op www.praktijkewalts.info

Petra Ewalts
Integratief therapeut 

terug naar boven